mandag, 09 juli 2012 00:00

Beatles - Michelle | Yellow Submarine

Skrevet av

The Beatles slapp kun to (offisielle) singler i 1966. Men i Norge gikk de til topps med tre - egentlig fire!

Michelle, en McCartney-låt fra Rubber Soul, ble nemlig kun utgitt som 45-tommer i enkelte land, og ikke i det hele tatt i Storbritannia eller USA. Hos britene var det døgnfluene i The Overlanders som brakte låta til toppen av listene, mens den her skulle bli en av bandets aller mest populære låter her. Innspillingene til både Overlanders' og Beatles' selv, nådde nummer 1 på VG-lista.

For den stadig like popoulære britiske kvartetten, skulle 1966 bli et veiskille. Met Rubber Soul og låtene derfra, hadde bandet klart å fenge både kritikere og fansen - og samtidig våget å ta skrittet bort fra den beatmusikken de selv hadde vært de største eksponentene for.

Med stadige nye teniske fremskritt og ideer i studioet, fikk også Beatles nå problemer med å videreformidle uttrykk og arrangementer i levende live. Den 29. august holdt bandet sin siste konsert (i San Fransisco), og fra nå av var The Beatles i det hele et studioband - noe som hadde vært utenkelig omtrent bare et lite år i forveien.

Grunnen var ikke bare kompleksiteten av innspillingene, men de fire (ennå) unge mennene, var i det hele tatt lei av hylende fans og forholdene under konsertene, der de ikke kunne høre verken instrumenter eller sine egne stemmer.

I juni kom Paperback Writer/Rain (selvfølgelig en nummer 1) i "riktig" tid foran albumet Revolver i august. Det var ennå i 1966 egentlig uvanlig for Beatles (og mange andre band)  å presentere slike låter foran albumutgivelser (man skulle da ikke betale to ganger for samme låt), men akkurat denne gangen falt det seg nå slik. Noen grupper og artister hadde smått oppdaget at en single var en ypperlig "reklame" for et album, men Beatles - og f.eks. Rolling Stones - holdt helt ut tiåret stand på å skille singler og album.

Revolver var en mer gitarorientert utgivelse enn Rubber Soul, og produksjons- og stilmessig står den tilbake som en milepæl i rockens utvikling. Her ble det introdusert nye studioteknikker som senere skulle bli vanlig kost innen pop og rock. Her ble det eksperimentert med vokalmiksing (såkalt ADT/dubbing) og helt nye metoder for å fremme bassgitaren i lydbildet.

Også trommesoundet ble eksperimentert med. Blant annet ble en mikrofon plassert omtrent inne i basstrommen, og dette hadde var et grep som spesielt de mange mer hardstlående gruppene som kom på slutten av tiåret skulle dra nytte av.

Strykekvartetten fra Yesterday ble utvidet til en oktett(!) i Eleanor Rigby, og for kreativiteten fantes ingen grenser i Yellow Submarine (også en McCartney) der det krydde over at mer eller finurlige lydeffekter... og hva var egentlig en låt som Love You To ...?

Yellow Submarine var forvørig frontet av Ringo Starr, den første listetopperen så langt fra The Beatles som ikke var sunget av McCartney eller Lennon .

Revolver hadde en spennvidde fra gitarrock til musikalpop, fra strykerballader til indisk raga. Allikevel hadde den en helhet og gode melodier, som gjorde den både spennende og tilgjengelig. I likhet med The Beach Boys og kandkje til dels The Byrds, varlset The Fab Four og Revolver om at det lydmessige nå var blitt like viktig som tekst og melodi. Konkurrentene på begge siden av Atlanteren, ledet klart frem mot den såkalte psykedeliske bølgen i rocken, som skulle komme ut i 1967.

Til tross for suksessen, var 1966 allikevel ikke bare rosenrødt (eller kanskje gult...?) for The Beatles. De hadde et nokså uorotodoks opphold på Filippinene, John Lennon fikk ris (men også litt ros) for sitt berømte større-enn-Jesus-sitat. Og samlealbumet Yesterday and Today ble totalslaktet(...) grunnet sitt i dag berømte slaktercover.

I november, med Beach Boys' Good Vibrations svingende på toppen av hitlistene, gikk bandet tilbake i studio. Hva som kom ut, var noe helt nytt - både utenpå og inni.


storbritannia

THE BEATLES

rmf logo

MICHELLE
1965 Parlaphone
(John Lennon/Paul McCartney)
Produsert av George Martin
 beatles michellebeatles rubber soul

tyskland norge
6 1


YELLOW SUBMARINE
ELEANOR RIGBY
1966 Parlaphone
(John Lennon/Paul McCartney)
Produsert av George Martin
beatles yellow submarinebeatles revolver

usa uk tyskland norge
2 1 1 1


Sist redigert mandag, 30 juni 2014 10:53