torsdag, 23 august 2012 00:00

Sandie Shaw - Puppet on a String

Skrevet av

Sandie Shaw het egentlig Sandra Goodrich og kom fra Dagenham, nordøst i London. Historien sier at hun enkelt og greit sang seg til platekontrakt - men kanskje ikke akkurat slik alle andre har sunget seg til platekontrakt.

Shaw var i 1967 et stort navn i Storbritannia, med to nummer en-låter og ytterlige ti hitsingler bak seg. Selv i Norge hadde hun surfet innom listene tilbake i 1965 med hennes en av disse toppsingle i Long Live Love.

Sandie Shaw ble ikke oppdaget: Hun lot seg oppdage! Det sies at hun under en konsert med Adam Faith (som var et stort navn hos britene), formelig stormet garderoben og forlangte å synge foran tenåringsidolet. Faith lot seg imponere, og presenterte unge Shaw ovenfor sin manager, Eve Taylor - og en kontrakt med PYE var snart undertegnet. Shaw var da knapt rukket å fylle 17 år.

Hennes gjennombrudd kom ikke lenge etter i oktober 1964, da en amerikansk låt av Burt Bacharach og Hal David, fikk britene til å strømme til platehyllene: (There's) Always Something There to Remind Me skulle bli starten på tre fine år for Sandie.

Fra 1965 jobbet hun mest med låtskriveren og artisten Chris Andrews, som nordmenn senere ble kjent med i 1970-slageren Pretty Belinda. Han skrev også hennes andre nummer en, nevnte Long Live Love i 1965.

Shaw var en del av Londons såkalte Swinging 60's, og hennes klær og stil ble et forbilde for mange unge jenter i disse årene. Hun var et populært aniskt på britenes stolhtet Pop of The Tops, og fikk etter hvert også et navn på det såkalte "kontinentet" med innspillinger av låter på en rekke andre språk.

I midten av 1966 stagnerte de store salgstallene noe, men Shaw var nå blitt et så kjent ansikt for britene, at mediene sjeldent unlot å skrive om henne - på godt og ondt. Allerede fra første sangstrofe på scenekanten, hadde hun blitt kjent for sin vane med å allltid opptre uten sko - et image som britene aldri har glemt.

Etter å ha trukket seg noe tilbake fra det mest heftige kjøret som plateartist, forsøkte Shaw fra starten av 1967 å fokusere på kabareter og mindre klubbopptredener. Det varte ikke så veldig lenge da hun noe skeptisk aksepterte en forespørsel fra BBC om å være landets representant til Eurovision i Wien dette året. Gjennom et eget TV-show ble Puppet on a String klart valgt som vinner foran fire andre låter.

Med Puppet on a String fikk hun sin tredje toppsingle, en prestasjon en kvinnelig artist i Storbritannia ikke skulle klare å utligne før Madonna satte maskineriet i gang på 80-tallet. Puppet on a String ble også hennes største låt internasjonalt, og den ble også en trendsetter for hvordan Grand Prix-låter skulle lyde i fremtiden.

Shaw ønsket selv å ikke bygge på denne vinnerlåta, og valgte i stedet å fortsette med sitt helt eget løp. Dette inkluderte en egen kleskkolleksjon samt et eget TV-show i 1968 (The Sandie Shaw Supplement), ved siden av å stadig spille inn singler og album - som fortsatt solgte OK, selv om hun ikke lengre nådde toppen av listene.
 
I 1969, like før hun trakk seg noe tilbake for å prioritere familie og barn, fikk hun sin siste store slager med Monsieur Dupont, som også gjorde bra her hjemme (nummer 5 på VG-lista i april).
 
Utover 1970-tallet var hun aktiv bak kulissene i musikkbransjen, men gjorde kun sporadiske innspillinger. Hun laget også noen barnebøker, samt vakte noe oppsikt da hun konveterte til buddhisme.
 
Shaw fikk et lite comeback i 1984 da låta Hand in Glove slett ikke gjorde det ille i samarbeid med The Smiths,  men hun valgte nok en gang å ikke bygge videre på en ny platekarriere - og satset på å skrive for scene og for bokmarkedet.

storbritannia

SANDIE SHAW (f. 1947)

PUPPET ON A STRING
1967 PYE
(Bill Martin/Phil Coutler)
Produsert av Ken Woodman
 sandie shaw puppet on a stringsandie shaw album
Utgitt på albumet Puppet on a String

uk tyskland norge
1 1 1


Sist redigert mandag, 30 juni 2014 11:02