mandag, 04 november 2013 08:00

Bee Gees - Stayin' Alive | Night Fever

Skrevet av

Brødrene Gibbs måtte lenge føle et horn i siden på Jahn Teigen og Bonnie Tyler, da disse to var ansvarlige for at Bee Gees unngikk å triple VG-listen i starten av juni 1978.

Da Bonnie Tyler forsvant, dukket Boney M. opp og ødela en total dominans for trioen:

Faktum var at de tre singlene How Deep is Your Love, Stayin' Alive og Night Fever i mange uker lå samtidig inne blant de fire-fem mest solgte singlene i Norge, en prestasjon kun Beatles og dels ABBA hadde opplevd tidligere.

Førstnevnte single er på disse sidene omtalt under 1977, da singlen allerede ble lansert september dette året. I 1978 skal man huske at storfilmer ofte kom senere enn i dag til de norske kinoene, og det forklarer at selv om nordmenn kunne høre Bee Gees-låter på kortbølge fra BBC og Radio Luxembourg, kom også selve fenomenet Saturday Night Fever litt senere i gang her til lands enn utenfor grensene.

Det var heller ikke slik at Stayin' Alive og Night Fever ble noen gigantslagere med det samme, men det var den jevnlige strømmen av Bee Gees' og Barry Gibb-produserte låter, som gjorde at film og brødre sørget for den store discofeberen som dominerte dette året.

Night Fever var statistisk faktisk marginalt større enn "tittelsporet", selv om sistnevnte i dag nesten kan regnes som ikke bare en av Bee Gees' signaturlåter, men også selve sjangerens. Den regnes også som et usedvanlig godt håndverk, uansett sjanger, og blir ofte berømmet av musikkskribenter for dette.

Selv om populariteten for Bee Gees i Norge var stor, var det ingenting imot hva som hendte i USA. I mars 1978 inntok et Gibbs-spor, enten som låtskriver/produsent eller som Bee Gees, fem av ti låter på Billboards topp 10 - og i 25 av 32 uker lå en av disse låtene helt på topp. Barry Gibb hadde fire låter på rekke og rad som en nummer 1-single, noe selv ikke Beatles hadde maktet.

I tillegg dukket en fjerdebror Gibb opp - Andy Gibb - som i Norge fikk en stor hit med Shadow Dancing.

Bee Gees toppet aldri i Norge med låtene fra Saturday Night Fever, selv om albumet solgte som i andre land fryktelig mye. Oppsummert ble utgivelsen allikevel slått på målstreken av årets andre store musikkfilm: Grease.

Bee Gees slo tilbake senhøstes, da de lanserte oppfølgeren Too Much Heaven. Den var fornuftig nok en ballade, og på en måte starten av et år som igjen ble stort for Bee Gees - men også det siste.

Etter en slik massiv suksess som brødrene hadde hatt i 1978, var det naturlig at det ble tegn til at nå måtte det snart være nok falsetto og rytmer!




Sist redigert mandag, 30 juni 2014 12:14