tirsdag, 07 januar 2014 11:32

Bee Gees - Too Much Heaven | Tragedy

Skrevet av

Det føltes nok ikke slik for det jevnlige platekjøper, men det hadde faktisk ikke kommet en ny Bee Gees-single på ni måneder da Too Much Heaven ble utgitt i november 1978.

Både låter og albumene fra Saturday Night Fever og Grease lå ennå høyt på listene, men Bee Gees' egne singler hadde ikke vært å se eller høre siden Night Fever hadde herjet rundt på sommeren.

Too Much Heaven var første single fra trioens første egentlige album siden Children of the Night fra 1976, og selv om albumet selvfølgelig ikke kunne overgå Saturday Night - men solgte allikevel i overkant av 20 millioner. På flere måter var utgivelsen Barry Gibbs album, da hans falsettvokal var fremtredende gjennom de fleste sporene - og brødrene fant seg vokalt i å kore.

På samme måte som ABBA hadde hatt sitt svare strev med å få ferdig Summer Night City som single, var også Too Much Heaven en komplisert innspilling som tok usedvanlig lang tid å få mikset ferdig i studio. Ingen andre låter fra Bee Gees har vel heller blitt slik parodiert i ettertid, etter hva som kanskje i dag kan oppfattes som en nokså selvopptatt video.

Oppfølgeren, den rett på sak disco-saken Tragedy, overgikk nesten Too Much Heaven i popularitet - og denne var også åpningssporet fra albumet. Tredjesingle ble Love You Inside Out, som ble Gibbs niende nummer 1 i USA - men ikke kom inn på vår hjemlige singleliste.

Allerede da hadde imidlertid spesielt amerikanske radiostasjoner startet å få nok av hele Bee Gees, og utover høsten boikottet flere av disse formelig brødrenes låter fra spilleslistene. Bee Gees selv var smarte nok til avholde seg fra flere singlelister, men illesvarende plasseringer for deres samlealbum på slutten av året - varslet ikke bare om overdose Gibbs - men også om at hele discoæraen stod for fall.

Da trioen vendte tilbake i 1981 med Living Eyes, ble denne et dundrende fiasko. Bee Gees ble nå stående midt mellom nye trender i popmusikken, og selv om de bevisst satset nå på "grei radiopop", ble de rammet av et slags post-disco syndrom: Gibbs hadde ingenting å gjøre mellom en gryende synthpop-bølge og flere gitarer enn hva listene hadde presentert på mange år.

Først i 1987 skulle Bee Gees vende tilbake til både studio og toppen av listene, men i de seks-sju årene mellom skulle det slett ikke mangle på topplåter produsert og skrevet av en eller flere av brødrene.

Både Kenny Rogers, Dionne Warvick, Barbra Streisand og Diana Ross skulle få store hits signert en eller flere Gibbs.




Sist redigert mandag, 30 juni 2014 12:22