fredag, 07 februar 2014 11:28

Blondie - Call Me

Skrevet av

Blondie gikk inn i 80-tallet som et av mest spennende navnene innen rocken, og i 1980 fikk de sin største singlesuksess i en låt som krysset alle grenser mellom punk og disco: Call me, hentet fra Richard Geres gjennombruddsfilm: Den amerikanske gigolo.

Debbie Harry samarbeidet her med Giorgio Moroder, Donna Summers discoprodusent som fra nå av skulle få sine største produksjoner og hits nettopp fra spillefilmer. Call Me smeltet sammen hvor ingenting var umulig, og resultatet beviste at håndverk og talent faktisk ennå var viktigere enn sjanger.

Blondie ble regnet som det største amerikanske navnet innen new wave, som egentlig var en smeltedigel av en sjanger. Harry var i tillegg noe av et blikkfang av en vokalist, som sammen med bandpartner Chris Stein hadde en usedvanlig teft for nettopp å krysse grenser, men allikevel med det fengende refrenger og musikalsk dyktighet i bunn.

I Norge hadde Blondie i 1979 hatt tre singler på listene, der Heart of Glass var deres største. De innledet 1980 med Atomic, før Call Me ble en farsott utover sommeren.

Året ble avsluttet med The Tide is High, før deres siste singlehit her til lands kom med Rapture i februar 1981.

I 1982 kom så den modige utgivelsen The Hunter, som ble en stor nedtur og nærmest en fiasko, selv om albumet solgte "helt greit" i flere land. Men hitlåtene var borte, og påfølgende uenigheter innad i bandet i tillegg til sviktende besøk på turneer - førte til at Blondie ble oppløst i november.

Utover 80-tallet fikk Deborah Harry en moderat karriere på egen hånd, ofte hjulpet av Chris Stein: De var par lenge også privat.

Da rocken ble snudd opp-ned av grønsjen på starten av 90-tallet, fikk Blondie igjen en oppsving - og spesielt det tidligere materiellet som var adskillig mer punk. Det førte til at Harry og Stein i 1997 fikk gjenforent bandet med fire av de fem originalmedlemmene, og i 1999 føk de like til topps på de britiske listene med comebacket Maria.

Gjenforening fikk fin spalteplass i norske medier, men Blondie maktet aldri å gjenoppstå blandt det store publikumet i Norge. Deres eneste suksess siden 80-tallet, var deres multimedia-utgivelse, Greatest Hits - sound & video - fra 2008.

Blondie har siden jevnlig opptrådd og gitt ut nye album, med en solid fanskare i ryggen. Kommersielt har de imidlertid aldri nådd gamle høyder, og kritikerne har mildt sagt vært svært uenige om bandets seinere utgivelser.

Ett nytt studioalbum, Ghosts of Download, er ventet å bli utgitt i mars.

Blondie står tilbake med to store hitsingler som krysset trendene i overgangen 70- til 80-tallet. Selv om populariteten ikke ble langvarig, var de allikevel et foregangsband som våget å mikse sammen ytterpunktene innen pop og rock, med stort hell.

 



 

Sist redigert mandag, 30 juni 2014 11:24