onsdag, 30 april 2014 00:00

David Bowie - Cat People (Putting Out Fire)

Skrevet av

David Robert Jones fikk sine største suksesser i Norge akkurat da hans egne krumspring fra noen år tilbake, plutselig ble en av trendene innen popmusikken.

Nordmenn hadde hatt litt trøbbel med hans Ziggy Stardust-konsept, som førte til ellevill bistand fra musikkpresse og publikum og ble millionselgere i andre deler av den vestlige verden. Men utover 70-tallet etablerte Bowie seg også med en solid tilhengerskare også her til lands.

Bowies forhistorie er velkjent. Via Londons modsmiljø forsøkte han seg via flere grupper, før han på egen hånd fikk en nokså solid forsmak av suksess på egen hånd med Space Odity i 1969. Hva som imidlertid så ut til å bli en døgnflue av en artist, utviklet seg derimot til noe av trendsetter utover tiåret: Først gjennom Stardust - siden som en artist som aldri var redd for å hente inspriasjon fra undergrunnen og gjøre stilene til sin egen.

Etter en kreativ periode fra 1973 til 1976 med en "haug" album og tre små hitlåter i Norge, forsvant Bowie til Tyskland og skapte grobunnen til synthpopen som i 1982 også ble en trend på norske lister. Å bruke maskiner fremfor instrumenter innen pop og rock til å lage kreative uttrykk, var noe helt nytt og langt fra hva man på starten av 80-tallet forbant med synther og syntetiske lyder. Til da hadde disse vært forbeholdt den mer "lette" og dansevennlige skalaen av popindustrien.

Kommersielt var disse tre Berlin-utgivelsene fra 1977 og 1978 for sære for det store publikumet, men en konsert i Drammenshallen sistnevnte år - gjorde Bowie for alvor til superstjerne i Norge.

I 1980 kom hans Scary Monsters (and Super Creeps)  i butikkhyllene, og Ashes to Ashes ble hans første virkelige hitsingle her hjemme. Han fulte opp med Fashion og Queen-"duetten" Under Preasure som begge gjorde det bra, og både album og låtene sørget for at Bowie fikk sine største salgssuksesser i Norge så lang i karrieren.

Sannheten var imidlertid at Bowie selv på denne tiden slet med å overbevise plateselskapet om han var berettiget flere utgivelser, siden salgstallene spesielt i USA slett ikke hadde vært i samsvar med Ziggy-perioden et lite tiår tidligere.

Cat People ble heller ingen store suksess der, hvor låten i grunnen var et samarbeid der Bowie selv kun stod for tekstlinjene. Han ble hentet inn av produksjonensteamet til filmen av samme navn, der Giorgio Moroder stod som låtskriver og produsent: En Moroder som i 1982 hadde brutt med Donna Summer og som gjennom 80-tallet først og fremst skulle nettopp bli kjent for sine filmlåter.

Filmen var en noe forundelig erotisk skrekksak, med Nastassja Kinski og Malcolm McDowell i hovedrollene. Den fikk 18 års-grense her til lands og ble en langt mindre suksess enn musikken, der Bowie kun var engasjert i tittellåten.

Året etter spilte han inn en nyversjon som ble inkludert på Let's Dance - der Bowie denne gang skapte sin egen hybrid av en slags kjernesunn popmusikk.

Det førte til nok en stor single fra herren - og nok en storselger. Også i USA.

 


 


 

Sist redigert torsdag, 03 juli 2014 08:40

Media