torsdag, 24 april 2014 00:00

Paul McCartney & Stevie Wonder - Ebony and Ivory

Skrevet av

Lennon var død og Wings var historie. Men med George Martin tilbake i produsentstolen, seilte Paul McCartney frem i 1982 som en av årets storselgere.

Starten på albumet Tug of War var egentlig tiltenkt som et Wings-album, men etter Lennons død følte både han, konen Linda og gitarist Denny Laine at tiden var moden for en forandring. McCartney hadde allerede hatt måtelig suksess med sin 1980-utgivelse, men med Martin som produsent - tok han for alvor steget inn i 80-tallet og la det mer eksperimentelle som hadde preget McCartney II  bak seg.

Tug of War innledet et par-tre gyldne år for Macca, og den var anført av en av årets største singler i tospann med Stevie Wonder: Ebony and Ivory.

Låten var opprinnelig tenkt som nettopp det, svart og hvit, med henspeiling til pianoets hvite og svarte tangenter: Men med en hvit og mørk sanger bak mikrofonen, fikk snart skribenter og lyttere assosiasjoner også utenfor det tiltenkte uskyldige.

Den tanken ble ytterlige forsterket da McCartney senere på året kom med nok en duett med en mørk artist, Michael Jackson i dennes This Girl is Mine.

Ebony and Ivorys har vel blitt et lite hatobjekt gjennom årgangene, og den er en låt McCartney spiller svært sjeldent til tross for suksessen. Av og til omtalt som en av tidenes "verste" duetter, er vel låten et typisk janteoffer: Et stykke popmusikk som ble så populær at det etter hvert ble litt for mye for hvermannsen.

For McCartney skapte den uansett en av hans største singler fra et soloalbum, og låten gjorde også Tug of War til en millionselger.

Paul og George Martin fortsatte samarbeidet også videre. En god låter var uferdige fra sesjonene til innspillingen: Og i 1983 var McCartney tilbake på toppen med Pipes of Peace - og nok en stor suksess med en duett: Say Say Say sammen med Michael Jackson.

For Stevie Wonder var dette hans andre singlehit dette tiåret.

Hotter Than July hadde vært en langtidsselger i overgangen 1980/81, og selv om han på norske lister hadde hatt noe tungt med å få singlene inn på VGs barometer - hadde til og med nordmenn våknet til klassikeren og en av rockens store utgivelser: Songs in the Key of Life fra 1976. Selv velkjente Sir Duke hadde vært innen noen få uker på VGs singleliste i 1977.

Duetten med McCartney skulle bli Wonders andre av tre listetoppere hos oss, og der den første hadde vært helt tilbake i 1969/70 med Yester-Me, Yester-You, Yesterday.

Det skulle imidlertid gå enda et par år før hans største låt, i alle fall kommersielt, kom: I 1984 beslagla popballaden I Just Called to Say I Love You førsteplassen i flere måneder.


 


Sist redigert mandag, 30 juni 2014 08:08

Media