Beatles – Help! | Yesterday

Beatlemania hadde på ingen måte lagt seg i 1965, selv om de “bare” hadde fem av årets mest populære singler – mot sju året før.

The Beatles Official Facebook Page/Apple

I USA gikk både platekjøpere og ikke minst plateselskap langt ned i kjelleren for å finne tilgjengelig (og ikke fullt så tilgjengelig) Beatles-materiale. Der europeere og nordmenn slo seg stort sett til ro med kvartettens offisielle singler og LP-er – klarte amerikanske Capitol å skrape sammen materiale til hele 11 Beatles-album fra 1963 til -65.

Beatles’ to “egentlig” album i 1965 var Help! og Rubber Soul. Sistnevnte kom for sent på året (i desember) til å fostre noen stor innflytelse på listene dette året..


Help! – august 1965
Rubber Soul – desember 1965

Help! var markedsført ved hjelp av kvartettens andre spillefilm, som i ettertid nok må sees som litt mindre vellykket enn A Hard Day’s Night. Dette var bandets andre av tre kontraktsbundne filmer med United Artists.

Albumet var egentlig ikke noe ordentlig soundtrack, da om lag bare halvparten av låtene var hentet fra filmen. To av disse, tittelsporet og Ticket To Ride, ble to av årets aller største slagere. LP-en inneholdt også et par George Harrison-komposisjoner, og man kan godt si at dette var starten på en gryende karriere for Harrison som låtskriver i bandet. Tittelsporet var som vanlig signert Lennon/McCartney, men var opprinnelig en John Lennon-komposisjon.

Help! var i sin helhet kanskje noe mer råere enn tidligere Beatles, men det var en ballade som i ettertid skulle bli det mest populære sporet fra utgivelsen. Yesterday ble innen et tiår Beatles’ mest spilte låt og historiens mest populære innspilling i rockens historie.

Den ble av en eller annen forunderlig grunn ikke gitt ut i på de britiske øyene som single før i 1976, men toppet både i Norge og USA senhøstes ’65. Det hevdes at bandmedlemmene der og da, regelrett stemte ned forslaget om å gi ut låten som single i Europa.

Yesterday var McCartney og George Martins håndverk, der sistnevnte stod for strykerarrangementet fremført av en liten kvartett. Arrangementet var helt nytt og uventet for en popgruppe. Det vanlige ved bruk av strykere, var at man klasket man på med omtrent fullt strykeorkester a la Phil Spector. Nærheten, det enkle – men allikevel sofistikerte i Yesterday sørget for at mangt en gruppe og produsent nå satte seg i studioet og klødde seg nok godt i hårvikene.

Wikipedia har klassifisert Yesterday innen den såkalte barokk-popen, men den må i beste fall sies å være en forløper.


THE BEATLES
Help!
(John Lennon/Paul McCartney)
1965 Parlaphone
Produsert av George Martin
Også utgitt på albumet Help!


Yesterday
(John Lennon/Paul McCartney)
1965 Parlaphone
Produsert av George Martin
Også utgitt på albumet Help!

* 1976

Omtrent da Yesterday lå på toppen av listene, la Beatles’ de siste strøkene på Rubber Soul i studio. Etter å ha avsluttet både turneer og promotering, hadde nå kvartetten for første gang på lang tid fått tid sammen – og albumet ble spilt inn i løpet av fire korte, men uavbrutte uker.

Resultatet ble et album som var et veiskille for Beatles som band – og som også kan defineres som bandets overgang fra beat og pop til rock. I ettertid har kanskje Rubber Soul forsvunnet litt i skyggen av de kommende utgivelsene, og utgivelsen fremstår kanskje som et litt “glemt” mesterverk i Beatles-katalogen.

Platecoveret, som artistene svært sjelden hadde noe kontroll over, var bandets ide. De ferdige fotoene ble etter fotoseansen stilt ut for kvartetten, men et av kortene falt bakover slik at perspektivet ble dratt bakover. Bandet likte det de så, og dermed ble resultatet også slik i platebutikkene.

Det var mye “først” med Rubber Soul: Her ble det tatt i bruk nye instrumenter (sitar på Norwegian Wood), nye produksjonsteknikker ble brukt (baklengsvokal i Rain) og tekstene var gjennomført mer refleksive enn hva man hadde hørt av Beatles (og for så vidt av alle beat-grupper) tidligere.

Ringo Starr var for øvrig også inne på låtskriversiden for første gang med What Goes On. Låta In My Life inneholdt ikke noen gitarsolo, men en pianosolo av George Martin som hørtes ut som var hentet fra 1600-tallets barokkstil. Og der var man inne på banen til den omtalte barokk-popen, som enkelte har linket til Yesterday.

Michelle var spilt inn på engelsk og fransk. Denne ble nesten en eksklusiv norsk listetopper vinteren 1966.

Beatles hadde en startet en kreativ og kunstnerisk ferd, der de selv tok mer og mer kontroll over både karriere og det musikalske.


Beatles’ norske singlehits i 1965 var disse (kronologisk):

  • Rock and Roll Music (nr. 1 – februar). I sum deres største norske hit dette året.
  • Ticket To Ride (nr. 1 – april)
  • Help! (nr. 1 – august)
  • ‘ll Follow the Sun (nr. 10 – oktober)
  • Yesterday (nr. 1 – november) og 
  • Day Tripper/We Can Work It Out (nr. 1 – desember).
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Få siste hits når de kommer! Følg oss her:

Facebook