GV-musikk

Pop og rock gjennom 50 år

ABBA – Fernando | Dancing Queen

Ikke siden Beatles store single-år i 1964 og 1965, hadde et navn dominert listene til de grader som ABBA gjorde i 1976.

Noe av grunnen var 1975-albumet ABBAs sterke slitasjeevne, der både singler og album solgte i hopetall nesten et år etter utgivelsen våren 1975. I Norge lå tre av disse singlene inne på topp fem – samtidig – i februar. Disse tre var  I Do, I Do, I Do, I Do I Do,  S.O.S. og deres første listetopper i Storbritannia: Mamma Mia.

© Polar

Populariteten gjorde at bandet ønsket å gjenutgi en rekke låter fra deres tre første album. Denne Greatest Hits kom allerede på markedet i januar, men først i april ble den eneste nye låten her – Fernando – sluppet som single.

Denne – i 1976 – noe særpregede innspillingen ble deres andre nummer 1 hos britene, men maktet i likhet med de tre forrige hitsinglene å «bare» nå andreplass her i Norge.

Fernando var forøvrig først utgitt på svensk av Frida i desember 1975 på hennes svenske album, Frida ensam. Dette var noe av grunnen til at singleutgivelsen internajsjonalt lot vente på seg, samtidig som Mamma Mia ble prioritert som single i starten av 1976.

ABBA reiste ikke på turne dette året, men de tok flere promoturer verden rundt. Spesielt i Australia ble det gjort flere TV-opptredener, og mange av disse er tilgjengelige på nett i dag. 1976 var også året da ABBA som ett av de første popbandene startet for alvor å utnytte disse opptredenene til også å lage rene musikkvideoer.

Det var mye som gjennomført med kvartetten dette året. Tanken om en helhet gikk igjen både fra kostymer til den velkjente logoen som ble introdusert til det nye albumet Arrival i oktober.

Forhåndssalget til denne utgivelsen var enorm, og det skyldes ikke minst en av årets aller største slagere: Dancing Queen, som vel for alvor introduserte ABBA-soundet en gang for alle.

Dancing Queen var en kanonade av lyder og ideer, og den eide en kvalitet som gjorde den til ABBAs aller største single. Den toppet i de fleste vestlige – og en rekke andre – land, og ble deres eneste nummer 1 i USA. Her i Norge var den deres andre listetopper: Kun Waterloo av kvartettens singler gikk til topps på vår singleliste.

Opp gjennom årene har innspillingen bare fått større og større anseelse, og blir av veldig mange i dag regnet som en av de største og beste poplåtene gjennom historien.

Og Arrival var et album der ABBA for første gang rendyrket popstilen, men med et par unntak i den nesten danseband-lignende Why Did it Have To Be Me? og tittelsporet, som omtrent var en slags universel og etnisk hymne.

Bandet slapp en andresingle like før juletider i Money, Money, Money, som igjen gjorde det sylskarpt på de fleste singlelister. En tredjesingle, Knowing Me, Knowing You kom på vårparten i 1977.

Og det ble året der ABBA tok et skritt lengre inn i voksenpopen, og samtidig forberedte sin første verdensturne og sin eneste dokumentariske spillefilm.

Det er også verdt å nevne at bandet til dels fikk skarp kritikk hjemme i enkelte svenske medier, da de midt i en svensk farsott av nasjonal og svenskspråklig oppblomstring fremstod som for kommersielle og pop. Det skulle faktisk gå et par år før den kritikken stilnet.

1976 var kanskje ABBAs største år som gruppe – men året var langt fra deres første som leverandører av stødige popsingler og storselgende album.


ABBA
Fernando
(Benny Andersson/Stig Anderson/Björn Ulvaeus)
1976 Polar
Produsert av Benny Andersson og Björn Ulvaeus


Dancing Queen
(Benny Andersson/Stig Anderson/Björn Ulvaeus)
1976 Polar
Produsert av Benny Andersson og Björn Ulvaeus
Utgitt på albumet Arrival

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Få hits når de kommer! Følg oss her:

Facebook