GV-musikk

Pop og rock gjennom 50 år

Boney M. – Rivers of Babylon

Ved siden av musikken fra Grease og Saturday Night Fever, var det Boney M.s versjon av en reggae-innspilling som skulle bli blant årets største hits. Hos britene solgte den faktisk mer, så mye at den ennå er blant britenes mest solgte singler gjennom alle tider.

© Hansa

Boney M. og produsent Frank Farian hadde ligget forholdvis lavt i terrenget siden 1977-suksessen Ma Baker. Kun èn single hadde kommet etter denne: Belfast, en låt som aldri svippet innom norske lister men gjorde det bra i mange andre land.

Rivers of Babylon var Farians versjon av en innspilling med The Melodians tilbake i 1970, men uten noe større suksess, . Låten var igjen bygget på teksten fra salme 137.

Farian piffet låten opp til en slags pop-disco-gospel-utgave, med mer allsangfaktor og adskillig mindre disco enn tidligere Boney M.-innspillinger. I tillegg introduserte han noe som eksotisk som steel drums i en kommersiell popinnspilling, med klare referanser til de tre kvinnenes bakgrunn fra de karibiske øyene.

Det hele endte i en av årets største hits, og et salg på nærmere to millioner bare i Storbritannia. Singlen ble også Boney M.s største suksess på Billboard. Det hanglet også inn kritikk fra flere musikere, som pekte på at Farian oppførte seg selv som låtskriver – noe som til dels skyldtes at plateselskapet i flere land glemte Melodians’ navn på utgivelsene.

Innspillingen var på ingen måte enkel. Låten ble forsøkt spilt inn i en rekke variasjoner, men til sist endte man på det enkle og tradisjonelle. I noen land ble nettopp en tidlig versjon utgitt noe for hastig, og ganske kjapt trukket tilbake.

En annen faktor for suksessen var B-siden Brown Girl in the Ring, som etter en stund ble en hit på egen hånd. Da folk og radiopratere var lei a-siden, startet man å spille denne – og singelplaten suste dermed oppover listene igjen i flere land. I noen land, som f eks Canada, ble disse to låtene også utgitt separat.

Denne gjenvinningen av a- og b-side førte til at Boney M. fremover skulle utgi alle sine senere utgivelser i Storbritannia som såkalte doble a-sider. Dvs. begge sidene ble markedsført likt ut til platekjøperne

Det påfølgende albumet Nightflight to Venus,  var Boney M.s mest eksperimentelle, som gjennom månedene faktisk ble kortere og kortere i lengden etter hvert som selskapet sendte ut nye eksemplarer til butikkhyllene.

De fleste låtene ble stadig kortet ned, noen av dem betraktelig, og lenge var det helt umulig å finne de originale innspillingene som først ble utgitt. Albumet står vel igjen i dag som en noe rar sammensatt blandings av bisarre cover-innspillinger og noen av Boney M.s mest kjente låter.

Single nummer to fra utgivelsen var Rasputin, en slags russisk-klingende oppfølger til Ma Baker. Da hadde nok nordmenn kjøpt fra seg låtene på albumet, men den ble igjen en stor hit – spesielt i Tyskland og Storbritannia.

På slutten av året valgte Farian og Boney M. å gi ut nok en omarbeidet coverlåt: Denne gang med Mary’s Boy Child – og igjen stormet publikum til butikkhyllene. Flere millioner singler veltet nok en gang ut fra det tyske plateselskapet Hansa.


BONEY M.
Rivers of Babylon
(Brent Dowe/Trevor McNaughton/Frank Farian/George Reyam)
1978 Hansa
Produsert av Frank Farian
Utgitt på albumet Nightflight to Venus

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Få hits når de kommer! Følg oss her:

Facebook