GV-musikk

Pop og rock gjennom 50 år

Boomtown Rats – I Don’t Like Mondays

© Orange County Archive

The Boomtown Rats var i årene 1978 til 1981 det fremste irske skuddet til rocken, men siden har vel bandet først og fremst blitt kjent som Bob Geldofs musikalske opphav.

Bandet stammet fra en av Dublins forsteder, Dún Laoghaire, men gjengen reiste til London i 1976 og satset for fullt derfra. Navnet tok de fra Woody Guthries biografi, der Guthrie betegnet en gjeng med betegnelsen Boomtown Rats.

I London ble gruppen raskt hengende med på den gryende pønkbølgen, noe som hørtes klart på deres to første album i 1977 og 1978. De var blant de første bandene som samarbeidet med produsenten Robert John «Mutt» Lange, og suksessen gruppen fikk – ga grobunn for Langes senere karriere.

Det selvtitulerte førstelabumet solgte greit, men ikke stort mer: Men oppfølgeren A Tonic for the Troops  inneholdt singlen The Rat Trap, som for alvor skjøt irene oppover de britiske listene.

Bob Geldof ble raskt et yndet intervjuobjekt, da han hadde både en karisma og meningers mot til å si akkurat hva han mente – om det meste.

Bandet ble raskt assosiert med new wave-begrepet, noe som skyldes at medlemmene hadde langt større amibsjoner og musikalske ferdigheter enn å bli sittende fast i punk-begrepet. På flere måter frontet Boomtown Rats new age som en gryende musikksjanger, og de var det første bandet innen dette begrepet som toppet de britiske listene.

Musikken ble gradivs mer avansert, og tekstene mer politiske. I Don’t LIke Mondays, som ble deres første av tre hitsingler i Norge, viste dette.

Låten var nærmest en ballade, frontet av piano – men den var samtidig langt fra en typisk radiosingle. Temaet tok også opp en aktuell hendelse, der den direkte refererte til en nylig skolemassakre på Georgia State University.

Den siktede var 16-årige Brenda Ann Spencer som svarte på tiltalen slik: «I Don’t Like Mondays».

For produsent Phil Wainman var det hele en nokså forunderlig suksess: Han hadde nemlig vært sterkt involvert i band og hits som Sweet og Bay City Rollers, og veien kunne synes lang til en new age-ballade om en amerikanske skoletragedie.

Han skrev seg uansett inn i historiebøkene som en av tiårets mest suksessrike bakmenn.

Boomtown Rats ble nok noe for særegne for det norske platepublikumet, for karrieren tok ikke helt av her. De fikk en liten hit med Somone’s Looking at You i 1980, før deres andre storlåt klatret høyt på VG-listene senvåren 1981: Banana Republic.


THE BOOMTOWN RATS
I Don’t Like Mondays
(Bob Geldof)
1979 Ensign/CBS
Produsert av Phil Wainman
Utgitt på albumet The Fine Art of Surfacing

Har du fått med deg disse?